Partner serwisu
Drogi i autostrady

Ile może kosztować Via Pomerania? MON wylicza

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura
INTERCOR

Data publikacji:
06-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Ile może kosztować Via Pomerania? MON wylicza
fot. Wojsko Polskie
Czy Via Pomerania powstanie i jeśli tak to kiedy? Jak będzie przebiegać i jaki może być koszt tej strategicznej dla bezpieczeństwa państwa inwestycji? M.in. na te pytania odpowiedziało Ministerstwo Obrony Narodowej, wskazując, że sam opracowania STEŚ-R dla pierwszego etapu wyniesie ok. 100 mln zł.

Grupa posłów złożyła do Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Obrony Narodowej interpelację w sprawie planów dla Via Pomerania. Posłowie wskazali, że budowa tej drogi to sprawa kluczowa dla całej Polski, w związku z tym, spytali o możliwy termin zabudżetowania środków na budowę inwestycji, najbardziej prawdopodobny wariant, a także realne rozpoczęcie prac.


Przebieg Via Pomerania

Na interpelację odpowiedział sekretarz stanu w MON-ie Paweł Bejda. Jak zaznaczył na wstępie, budowa Via Pomerania ma charakter strategiczny, zarówno z punktu widzenia obronności, jak i rozwoju gospodarczego regionów, przez które będzie przebiegać. Wskazał również, że na początku września zaprezentowano raport w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe, który wskazuje przybliżony przebieg trasy, tj. Ustka – obwodnica Słupska – Bytów – Chojnice – Sępólno Krajeńskie – Bydgoszcz – Inowrocław – Konin.

– Zespół opracowujący Raport zajmował się infrastrukturą na obszarze czterech województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, kujawsko-pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego. Raport, uzgodniony z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego oraz zatwierdzony przez Wiceprezesa Rady Ministrów - Ministra Obrony Narodowej, wskazuje inwestycje niezbędne dla zwiększenia mobilności wojsk własnych i sojuszniczych. Z uwagi na znaczenie przedsięwzięcia dla bezpieczeństwa państwa szczegółowe uzasadnienie dotyczące wyboru przebiegu inwestycji znajduje się w części niejawnej Raportu – wyjaśnił Bejda.

Ponad 12 mld zł na inwestycję

W związku z tym, na podstawie założeń, przyjmuje się, że długość inwestycji w pierwszym etapie – między Ustką i Bydgoszczą – wyniesie około 210 kilometrów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dokonała wstępnego szacunku kosztów budowy dwóch jedni drogi krajowej klasy GP na kwotę ok. 12,65 mld zł, a przewidywany harmonogram zakłada realizację inwestycji w okresie ok. 7,5 roku w wariancie przyspieszonym lub ok 9,5 roku w wariancie standardowym.

Wiceminister poinformował, że MON już w lutym zwrócił się do Ministra Finansów o pilne zabezpieczenie środków finansowych na tę inwestycję, zaznaczając, że szacunkowy koszt opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego połączonego z wykonaniem elementów koncepcji programowej został wyceniony na około 100 mln zł ze względu na potrzebę zwiększenia mobilności wojsk własnych i sojuszniczych.

– Jednocześnie, Ministerstwo Obrony Narodowej zgłosiło budowę trasy „Via Pomerania” – wraz ze wszystkimi innymi przedsięwzięciami zawartymi w Raporcie – w swoim stanowisku przekazanym do Ministerstwa Infrastruktury podczas uzgodnień nad projektem ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego w zakresie kluczowych inwestycji infrastrukturalnych – dodał.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dziewięciu chętnych na przygotowanie rozbudowy DK28

Drogi i autostrady

Dziewięciu chętnych na przygotowanie rozbudowy DK28

Damian Kelman 06 listopada 2025

600 mln euro na budowę S74!

Drogi i autostrady

600 mln euro na budowę S74!

Damian Kelman 05 listopada 2025

Ponad 200 km nowych dróg do końca roku

Drogi i autostrady

Ponad 200 km nowych dróg do końca roku

Damian Kelman 04 listopada 2025

Zobacz również:

Konin apeluje o Via Pomeranię

Drogi i autostrady

Konin apeluje o Via Pomeranię

Damian Kelman 04 października 2025

Via Pomerania szansą dla Tucholi

Drogi i autostrady

Via Pomerania szansą dla Tucholi

Damian Kelman 13 września 2025

Słupsk wierzy w Via Pomeranię

Drogi i autostrady

Słupsk wierzy w Via Pomeranię

Damian Kelman 26 lipca 2025

Pozostałe z wątku:

Dziewięciu chętnych na przygotowanie rozbudowy DK28

Drogi i autostrady

Dziewięciu chętnych na przygotowanie rozbudowy DK28

Damian Kelman 06 listopada 2025

600 mln euro na budowę S74!

Drogi i autostrady

600 mln euro na budowę S74!

Damian Kelman 05 listopada 2025

Ponad 200 km nowych dróg do końca roku

Drogi i autostrady

Ponad 200 km nowych dróg do końca roku

Damian Kelman 04 listopada 2025

Zobacz również:

Konin apeluje o Via Pomeranię

Drogi i autostrady

Konin apeluje o Via Pomeranię

Damian Kelman 04 października 2025

Via Pomerania szansą dla Tucholi

Drogi i autostrady

Via Pomerania szansą dla Tucholi

Damian Kelman 13 września 2025

Słupsk wierzy w Via Pomeranię

Drogi i autostrady

Słupsk wierzy w Via Pomeranię

Damian Kelman 26 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij