Czy Via Pomerania powstanie i jeśli tak to kiedy? Jak będzie przebiegać i jaki może być koszt tej strategicznej dla bezpieczeństwa państwa inwestycji? M.in. na te pytania odpowiedziało Ministerstwo Obrony Narodowej, wskazując, że sam opracowania STEŚ-R dla pierwszego etapu wyniesie ok. 100 mln zł.
Grupa posłów złożyła do Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Obrony Narodowej interpelację w sprawie planów dla Via Pomerania. Posłowie wskazali, że budowa tej drogi to sprawa kluczowa dla całej Polski, w związku z tym, spytali o możliwy termin zabudżetowania środków na budowę inwestycji, najbardziej prawdopodobny wariant, a także realne rozpoczęcie prac.
Przebieg Via Pomerania
Na interpelację odpowiedział sekretarz stanu w MON-ie Paweł Bejda. Jak zaznaczył na wstępie, budowa Via Pomerania ma charakter strategiczny, zarówno z punktu widzenia obronności, jak i rozwoju gospodarczego regionów, przez które będzie przebiegać. Wskazał również, że na początku września zaprezentowano raport w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe, który wskazuje przybliżony przebieg trasy, tj. Ustka – obwodnica Słupska – Bytów – Chojnice – Sępólno Krajeńskie – Bydgoszcz – Inowrocław – Konin.
– Zespół opracowujący Raport zajmował się infrastrukturą na obszarze czterech województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, kujawsko-pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego. Raport, uzgodniony z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego oraz zatwierdzony przez Wiceprezesa Rady Ministrów - Ministra Obrony Narodowej, wskazuje inwestycje niezbędne dla zwiększenia mobilności wojsk własnych i sojuszniczych. Z uwagi na znaczenie przedsięwzięcia dla bezpieczeństwa państwa szczegółowe uzasadnienie dotyczące wyboru przebiegu inwestycji znajduje się w części niejawnej Raportu – wyjaśnił Bejda.
Ponad 12 mld zł na inwestycję
W związku z tym, na podstawie założeń, przyjmuje się, że długość inwestycji w pierwszym etapie – między Ustką i Bydgoszczą – wyniesie około 210 kilometrów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dokonała wstępnego szacunku kosztów budowy dwóch jedni drogi krajowej klasy GP na kwotę ok. 12,65 mld zł, a przewidywany harmonogram zakłada realizację inwestycji w okresie ok. 7,5 roku w wariancie przyspieszonym lub ok 9,5 roku w wariancie standardowym.
Wiceminister poinformował, że MON już w lutym zwrócił się do Ministra Finansów o pilne zabezpieczenie środków finansowych na tę inwestycję, zaznaczając, że szacunkowy koszt opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego połączonego z wykonaniem elementów koncepcji programowej został wyceniony na około 100 mln zł ze względu na potrzebę zwiększenia mobilności wojsk własnych i sojuszniczych.
– Jednocześnie, Ministerstwo Obrony Narodowej zgłosiło budowę trasy „Via Pomerania” – wraz ze wszystkimi innymi przedsięwzięciami zawartymi w Raporcie – w swoim stanowisku przekazanym do Ministerstwa Infrastruktury podczas uzgodnień nad projektem ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego w zakresie kluczowych inwestycji infrastrukturalnych – dodał.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.